Kim jest „dobry nauczyciel”? Podpowiada lider rynku edukacji

 

Dzień Edukacji Narodowej to dobry czas na to, by bliżej przyjrzeć się zawodowi nauczyciela. Zdaniem Tutore Poland, jednego z liderów na rynku edukacji, przed współczesnymi nauczycielami stoi wiele wyzwań. To m.in. dynamiczne zmiany na rynku pracy, co przekłada się na nowe przedmioty w ofertach firm zajmujących się edukacją, a także nauczanie zdalne. A czy trudno o dobrego nauczyciela? Jakie cechy powinien zawierać? O tym poniżej. 

Dzień Edukacji Narodowej, znany również jako Dzień Nauczyciela, to idealna okazja do tego, by sprawdzić, kim obecnie jest polski nauczyciel i czy trudno znaleźć dobrego belfra. Szczególnie że z tegorocznych danych wynika, iż zawód ten wykonuje niemal siedemset tysięcy osób[1]. Dynamiczne zmiany na rynku pracy, potrzeba ciągłej edukacji i wzrost popularności benefitów takich, jak szkolenia spowodowały jeszcze większe zapotrzebowanie na nauczycieli.

Wzrasta popyt na... edukację

Z informacji udostępnionych przez Centrum Badania Opinii Społecznej wynika, że co czwarta rodzina w Polsce opłaca dzieciom zajęcia dodatkowe. Z kolei według tegorocznego badania przeprowadzonego przez IBRIS 51 proc. uczniów będzie korzystać z zajęć dodatkowych. Takie aktywności zyskują na popularności – jeszcze 10 lat temu zaledwie co ósmy rodzic decydował się na takie rozwiązanie[2]. Tę tendencję potwierdza Julia Kuberska z Tutore Poland. I dodaje, że na zajęcia dodatkowe coraz chętniej zapisują się także osoby dorosłe.

– Obserwujemy wzrost zainteresowania nauką zarówno wśród dzieci, jak i osób dorosłych. Coraz popularniejsze stają się przedmioty nieoczywiste. Konsumenci chętniej uczą się języków obcych. I nie mówię tylko o angielskim, ale np. o chińskim czy norweskim. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się zajęcia hobbystyczne. To m.in. gra na gitarze czy zajęcia z rysunku. Zauważyliśmy zwiększony popyt na tego typu zajęcia, szczególnie w okresie pandemii. Wiele osób miało wówczas więcej czasu i doceniło znaczenie hobby. Co cieszy – mówi Julia Kuberska, Head of Education, Tutore Poland. 

Dlaczego tak wiele osób, szczególnie najmłodszych decyduje się na zajęcia dodatkowe? – Rodzice podkreślają, że chcą kształtować u najmłodszych umiejętności przyszłości. Tym samym wybierają przedmioty, które nie są na co dzień dostępne w szkole. To między innymi programowanie w Minecraft, które doskonale rozwija umiejętności logicznego myślenia i planowania – dodaje Kuberska.

Nauczyciel pilnie poszukiwany

Zdaniem eksperta rynku, dobry nauczyciel to taki, który posiada odpowiednie umiejętności, jest otwarty na współpracę z uczniami, dba o ich rozwój, a także stosuje innowacyjne metody nauczania.

 – Bardzo ważne są dla nas umiejętności interpersonalne. Edukacja przyszłości wymaga indywidualnego podejścia do każdego ucznia. Wydobywania z niego potencjału. W toku edukacji powinniśmy odchodzić od uczenia się pewnych rzeczy na pamięć i zmienić podejście do nauki. Gdybyśmy mieli określić, kim są nasi nauczyciele to osoby wykształcone, które kończyły Politechniki czy Uniwersytety, a także Akademie Sztuk Pięknych, otwarte na nowe formy nauczania – dodaje Julia Kuberska.   

Coraz więcej firm decyduje się na zakup dodatkowych kursów dla swoich pracowników w formie benefitów, co dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na nauczycieli. Nauczyciele współpracujący z Tutore Poland są rozsiani po całej Polsce. Wynika to z faktu, że szkoła prowadzi zajęcia w placówkach w całym kraju, a także ma w ofercie kursy online. Dydaktycy najczęściej zamieszkują województwa łódzkie (15 proc.), śląskie (14 proc.) czy mazowieckie (13 proc.). Zwykle są z Łodzi, Krakowa, Wrocławia, Warszawy i Poznania.

Tutore Poland, które współpracuje z ponad 2 tysiącami nauczycieli, nadal zaprasza wszystkie osoby, które chcą prowadzić dodatkowe zajęcia zarówno online, jak i te stacjonarne.


[1] Dane Ministerstwa Edukacji i Nauki z 2022 roku.

[2] Dane Centrum Badania Opinii Społecznej